Reklama
Letecký akrobat

Letecký akrobat

Peter Besenyei, legenda Red Bull Air Race

Péter Besenyei (50) z Budapešti má doma poháry ze všech světových soutěží. Maximu prozradil, jaký je rozdíl mezi jeho akrobatickým speciálem a vojenskou stíhačkou.

Máte pěkné hodinky. Letecké breitlingy?

Breitlingy jsou super, taky nějaké mám. Ale akrobati nosí značku Hamilton.

V roce 2001 jste s letadlem podletěl Széchenyiho řetězový most v Budapešti. Bylo to o nervy?

Prolétnout pod mostem není nic těžkého. Je to spíš na efekt. Oslovili mě lidi z maďarské televize, jestli bych to pro ně neudělal. Tak jsem se zeptal, jestli jim vyhovuje let vzhůru nohama. A bylo to. Vyběhat povolení bylo mnohem obtížnější než udělat samotný průlet. Kdyby to bylo riskantní, nedělal bych to. Na to už jsem dost starý.

Popište mi své letadlo.
Momentálně mám tři. Dvoumístné Extra 300L, na kterém jsem závodil dříve. Pak mám Extra 300S, to používám na leteckých dnech, a americké Zivko Edge 540 pro závody jako Red Bull Air Race. Je lehčí a rychlejší. Většina soupeřů létá na stejném typu.Ten váží 530 kilo, má šestiválcový boxer motor, maximální rychlost kolem 420 km/h a zvládne přetížení od plus do minus 12 G.

Znamená to, že vydrží víc než americká stíhačka F-16, která odolá ‚jen’ přetížení 9 G?

Zivko zvládne 12 G, ale pouze po dobu několika vteřin. Vojenské stíhačky jsou koncipované pro dlouhodobé přetížení, takže to není úplně pravda.


Co cítíte při přetížení +12 G?
Moje tělo je dvanáctkrát těžší než na zemi a všechna krev z hlavy mi teče do nohou. Na rozdíl od vojenských pilotů nenosíme žádné přetlakové obleky, takže k potlačení proudění krve využíváme pouze zatínání svalů.

Jak to děláte?
Jde hlavně o břišní svaly a přesné, kontrolované dýchání. Chce to trochu cviku.

Makáte v posilovně?
Letecká akrobacie je sport jako každý jiný, a proto vyžaduje dobrou fyzičku. Ale nejlepší trénink letecké akrobacie je letecká akrobacie. V žádném jiném sportu není lidské tělo vystaveno tak vysokému přetížení. Třeba na ledové bobové dráze, kde se závodníci řítí do zatáčky rychlostí kolem 120 km/h, se dosahuje maximálně 5 G. My musíme odolávat dvojnásobné síle, a ještě řídit letadlo.

Jaké schopnosti potřebuji, abych se stal akrobatickým pilotem?

Musíš mít perfektní orientaci v trojrozměrném prostředí a bleskové reflexy, protože děláš rychlá rozhodnutí ve velkém přetížení.

Troufl byste si na vojenskou stíhačku?
Už jsem si troufl. Pilotoval jsem MiG-21.

Jaké to bylo ve srovnání s akrobatickým letadlem?

Bavilo mě letět plnou rychlostí v nízké výšce. Ale manévrovat jako s mým letadlem se s migem nedá.

Vyprásknul jste si nějaký trik?

Zkusil jsem si výkrut a přemet. Bylo to dobrý. Ale zivko je lepší.

Zažil jste během svého života nějakou obzvlášť zapeklitou situaci?

Deset let jsem pracoval jako zkušební pilot. Při takovém zaměstnání se dramatickým situacím nevyhnete. Během kariéry mi několikrát selhal motor, párkrát hořel, ale vždycky jsem to nějak zvládnul.

Musel jste někdy vyskočit?
Akrobatická letadla dokážou přistát i bez motoru. Proto se testují na velkých letištích, kde pilot nemusí složitě hledat místo k nouzovému přistání.

Kolikrát jste nouzově přistával?

Párkrát už to bylo. Asi dvacetkrát.

Co jíte před závodem?
Cokoli. Ale stejně jako u jiných sportů by se člověk neměl přecpat k prasknutí. Taky bych to zvládnul, ale s narvaným žaludkem jsem líný a nesoustředěný.

Je něco, co vám pomáhá se koncentrovat?
Chápu, že to vyzní jako reklama, ale každý pilot pije před závodem red bull. Já taky.

Podílel jste se na koncepci závodů Red Bull Air Race. Jaký letecký manévr je na nich nejtěžší?

Jaký manévr je nejtěžší na závodech F1?

Být první.
V Air Race je to stejné. Čtrnáct pilotů musí předepsaným způsobem proletět měřený, zhruba 1,5 km dlouhý úsek vymezený bránami. Na dodržování pravidel dohlíží členové poroty zvaní stewardi. Jakmile někdo podvádí nebo nedejbože trefí bránu, dostane časovou penalizaci.

A už se stalo, že ji někdo trefil?
Zatím ne. Ale myslí se i na takový případ. Dvacet metrů vysoké brány jsou plněné vzduchem a vyrobené z materiálu, který by při kontaktu s letadlem okamžitě praskl. Srážka by tedy pravděpodobně neznamenala katastrofu, ale téměř jistě diskvalifikaci pilota.

Stíháte kromě létání i jiné sporty?
Mám tmavomodrý pásek v karate. Ale poslední zápas jsem měl v roce 1978. Když skončil můj trenér, nenašel jsem lepšího a začal s akrobacií. Jinak lyžuju, několikrát jsem si skočil bungee jumping z mostu a baví mě silná auta. Zúčastnil jsem se Renault Clio Cupu a v příštím roce uvažuji o sérii závodů s Porsche 911 GT3. Z nuly na sto to zvládne za 4,3 vteřiny a pod kapotou má 415 koní – skoro jako moje letadlo. Na to se vážně těším!

Zranil se nebo zabil někdo z vašich kamarádů?

Hodně přátel zahynulo.

A pořád létáte?
Na to ti můžu odpovědět jenom otázkou. Znal jsi někoho, kdo se zabil v autě?

Znal. Dva.
No vidíš. A pořád jezdíš…

Peterův příběh a jeho nejznámější kousky za kniplem



A souhrn posledního závodu Red Bull Air Race 2009 z Abú Dhabí





Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

4 otázky, které vás dostanou do životní formy

4 otázky, které vás dostanou do životní formy

Chystáte se už delší dobu něco udělat se svou kondicí, ale stále se nemůžete odhodlat? Nebo vás cvičení ve fitku neláká? ...

Číst více
Fotosoutěž Red Bull Illume ovládl i Čech Dan Vojtěch

Fotosoutěž Red Bull Illume ovládl i Čech Dan Vojtěch

Prestižní soutěž o nejlepší sportovní a dobrodružné fotky zná vítěze pro rok 2016. V jedné z kategorií vyhrál i Čech ...

Číst více
EVLS Prague Showdown – svaly v hlavní roli

EVLS Prague Showdown – svaly v hlavní roli

Na přelomu září a srpna se v Tipsport areně v Praze sešli příznivci posilování, vypracovaných svalů, zdravého životního stylu...

Číst více
Reklama

Nejnovější články

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

A už je to tady zase. Pátek, oběd se blíží, tak než se vyrazíte najíst, nezapomeňte užít naší pravidelnou dávku. Aplikace ...

Číst více
GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

Příroda je občas docela svině. Zatímco někdy rozdává plnými hrstmi, jindy zase pěkně škudlí.

Číst více
GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

Možná vám taky doma kdysi říkali, že se do lednice nečumí jak do televize. Ale tyhle holky? Ty na to zvysoka kašlou!

Číst více
Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Dneska jsme se nechali zase trochu unést a tak jsme vybírali a vybírali, až jsme těch gifů vybrali celou hromadu. Tak snad to neucpe ty internety. A vy taky opatrně, ...

Číst více