Reklama
Příběh Tetrisu

Příběh Tetrisu

 

Nejslavnější hra oslavila 25. narozeniny

V červnu oslavil Tetris rovné čtvrtstoletí své existence. Proto si poslechněte příběh o tom, jak se chvíli před perestrojkou zrodila v SSSR jedna z nejslavnějších her všech dob, jak se o ni svět porval a jak se pak v Moskvě řešil komplikovaný právní průšvih...

Na monitoru svítí cosi jako schematicky načrtnutý půllitr, do kterého po jednom padají jednoduché obrazce. Než každý z nich přistane, můžete s ním šoupat do stran a rotovat jím kolem vlastní osy. Pokud dopadlé díly utvoří plnou řádku, zmizí. Základní princip Tetrisu zná každý, méně lidí už ale ví, kde se zrodil. Nebo to, že se o praotce ‚logických rychlíků’ strhla v 80. letech bitva, jež by vydala na thriller – i na komedii líčící, jak protřelí kapitalisti dostali lekci od SSSR.

Tetris se totiž zrodil právě tady, přesněji ve výpočetním středisku moskevské Akademie věd. Zdejší zaměstnanci měli oproti jiným špičkovým mozkům v Sovětském svazu výhodu: ideologické tlaky se jim vyhýbaly a výzkum byl do značné míry v rukou samotných vědců. Jedním z nich byl i Alexej Leonidovič Pažitnov, který hrál ve volném čase stolní hry – v oblibě měl pentomina, dvanáct dílů složených vždy z pěti čtverečků, jež musí hráč poskládat do krabičky tak, aby žádný nepřebýval. A zatímco ostatní pracovali na propočtech týkajících se mj. balistických raket, začal Pažitnov na počítači Elektronika 60 v červnu 1984 programovat hru, již pojmenoval Tetris. To proto, že využívala podobné, ale jen čtyřdílné dílky, tedy tetromina. „Pár měsíců nikdo z nás netušil, co to Aljoša kutí,“ vzpomíná jeho tehdejší kolega Michail Kulagin. „Jenom pořád funěl u počítače a kouřil obrovská kvanta cigaret.“ Pažitnov je s výsledkem své práce mohl seznámit už dřív, jenomže program velmi dlouho testoval. Jinými slovy: zuřivě pařil. „Hned u prototypu jsem se zasekl, nemohl jsem přestat,“ říká Pažitnov. „Říkal jsem si, jestli mi náhodou nestraší ve věži, takže jsem to ukázal ostatním v práci. A zjistil, že to není jen mnou.“ Během pár dnů už pařilo celé výpočetní středisko, často na úkor práce. Spolupracovníci mu posléze pomohli vytvořit první verzi Tetrisu pro PC, kterou Pažitnov rozdal na disketách několika přátelům mimo Akademii věd: „Pak se to šířilo jako oheň, do dvou týdnů byl Tetris v každém počítači v Moskvě.“ Zakrátko se tenhle požár přenesl do vědeckých institucí v dalších zemích východního bloku. A nakonec oheň překonal i železnou oponu.

Tajemná hra komančů

Klíčovou roli sehrálo Maďarsko. Rodiště Rubikovy kostky už v polovině 80. let čile obchodovalo se západem a jistý Robert Stein sem z Londýna často jezdil nakupovat software, který pak dál prodával a licencoval. Počátkem roku 1986 tu zahlédl Tetris a hned o něj projevil zájem, Maďaři ale přiznali, že tenhle kus kódu připutoval z Ruska. Oslovil tedy moskevské výpočetní středisko – tam však nikdo nechápal, co vlastně chce. „Vůbec nám nepřišlo na mysl, že software je něco, co se může autorsky chránit či prodávat. Tím spíš, pokud šlo o hru, vždyť my se zabývali vesmírným programem…“ vypráví Pažitnov, který se Steinem za ústav jednal. „Nabízel asi deset tisíc liber. Já mu řekl, že to je zajímavé a že jistě budeme pokračovat v komunikaci.“ Tím to pro Pažitnova haslo – Stein to však vzal jako potvrzení, že Tetris je teď jeho a detaily se doladí později.
Stein rychle rozjel obchody. Odprodal hru Mirrorsoftu, britské softwarové odnoži mediálního impéria Roberta Maxwella. Do Ameriky pak měl Tetris otevřenou cestu přes další Maxwellovu firmu, kalifornskou Spectrum Holobyte. Vtipný marketing navíc prezentoval Tetris coby fascinující artefakt z komunistického světa: název v azbuce zářil na krabicích se srpem a kladivem. Jenže: „Těsně před zahájením prodeje dorazila zpráva od jakéhosi ‚Elorgu‘, že se snažíme ilegálně prodávat Tetris.“ A tak se Stein setkal s Elektronorgtechnikou čili Elorgem, sovětským ministerstvem pro export softwaru, jež Pažitnovovu hru ‚znárodnilo‘. Stein krátce nato absolvoval v moskevské kanceláři Elorgu jednání, připomínající prý spíše policejní výslech. Nicméně nakonec odešel se smlouvou, jež mu umožňovala prodávat hru pro počítače.

Z Tetrisu se stal v roce 1988 komerční hit. Ještě větší peníze ale čekaly na poli konzolí připojovaných k televizi, jako byl NES. A tady už začíná být právní situace nepřehledná: šéfové Spectrum Holobyte prodali počítačová i konzolová práva pro japonský trh firmě Bullet-Proof Software vedené Henkem Rogersem. Mirrorsoft zároveň prodal tatáž práva společnosti Atari, a to pro Japonsko i Ameriku. Následná pře skončila tím, že Rogers úspěšně vydal svůj Tetris pro NES v Japonsku a Atari se chystalo dobýt trh s vlastní verzí konzole hlavně v Americe. To pravé drama ale přichází až na jaře roku 1989.

Chaos v Moskvě

Představitel Elorgu Nikolaj Belikov už v zimě zjišťuje, že Robert Stein neplní smlouvu: dosavadní verze Tetrisu vydělaly miliony, na ruský účet ale nedorazil ani cent. Současně se firma Nintendo rozhoduje uvést novinku: konzoli do kapsy nazvanou Game Boy. Tetris chce přiložit k základnímu balení, a tak oslovuje Henka Rogerse, aby u Rusů dojednal práva pro tento typ herního systému. Rogers nejprve kontaktuje Steina, který má teoreticky k Elorgu nejblíže, ten ale dlouhé týdny jen zdržuje. „Začal jsem panikařit, že ten chlap jedná za mými zády. Za dva dny jsem seděl v letadle do Moskvy, abych se domluvil osobně,“ říká Rogers. Do Moskvy ale tentýž únorový týden míří i Robert Stein, který hodlá urvat další sadu práv pouze pro sebe. A aby to bylo ještě vtipnější, míří sem i Kevin Maxwell, syn Roberta, aby si s Rusy vyjasnil právní chaos. Vzájemně o sobě nevědí.

21. února stojí před Belikovem Rogers, který zahájí jednání tím, že mu daruje cartridge s japonským Tetrisem. A Belikov mu sdělí, že práva pro konzole Rusové neprodali, takže jde o nelegální výrobek. „Rogers byl v šoku, ale omluvil se a vysvětlil, že zastupuje Nintendo a chce se s námi domluvit. Tak jsem mu řekl, ať to sepíše a vrátí se příští den. Spěchal jsem, za chvíli už měl totiž přijít Stein a já věděl, že se u mě nesmějí potkat,“ vypráví schopný manipulátor Belikov. Stein se s Rogersem těsně míjí, v kanceláři se pak ani neohřeje: Belikov ho sepsuje za neplnění původní dohody a domluví si s ním další schůzku – také na příští den. Ruský úředník chce získat čas a je zvědav, co do situace vnese Maxwell, který vchází do budovy Elorgu jako třetí. Belikov na něj vytáhne cartridge, kterou dostal od Rogerse a na níž je jako původní poskytovatel licence uveden Mirrorsoft. A Kevin Maxwell udělá chybu: mylně označí cartridge za pirátskou a řekne, že jeho firma práva pro herní konzole nevlastní.

Nikolaj Belikov byl jediný, kdo se v tomhle guláši orientoval. Věděl, že původní smlouva byla nejasná a že se mohla vztahovat i na NES. Ovšem když se rozhodl jít na ruku Henku Rogersovi, který se zatím stačil spřátelit přímo s Pažitnovem, chytře smetl ostatní strany. Maxwell se odepsal sám, na Steina si nachystal past: „Připravil jsem dodatek ke smlouvě, kde jsem uvedl nereálné úroky za ušlé ruské zisky. To odvedlo jeho pozornost, takže pak nevědomky podepsal i pasáž přesně uvádějící definici počítače. Takovou, jež vylučovala domácí herní systémy…“

Výsledek? Nintendo přes Rogerse získalo nejen exkluzivní práva pro Game Boye, ale i pro konzole. Atari muselo sešrotovat půl milionu již hotových ‚svých‘ Tetrisů. Stein si dodnes rve vlasy. Pažitnov odešel v roce 1991 do Microsoftu. A vás z tohohle článku asi bolí hlava. Zahrajte si na uklidnění nějakou hru ze sou visejících článků.

Nebo rovnou u nás na Maximu pravý nefalšovaný, malinko zpřehledněný, TETRIS





Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

Hraní v době kamenné

Hraní v době kamenné

Pojďme se podívat do pravěku hraní. Všichni to tak trochu známe, ale není nad to si společně zavzpomínat.

Číst více
Přichází Playstation 4 inspirovaný temnou stranou Síly

Přichází Playstation 4 inspirovaný temnou stranou Síly

V listopadu se objeví hned dva balíčky Star Wars, určené pro PlayStation®4, které se inspirovaly temnou stranou Síly.

Číst více
PLAYSTATION slaví 20 let speciální výroční edicí!

PLAYSTATION slaví 20 let speciální výroční edicí!

Společnost Sony Computer Entertainment se rozhodla vyjádřit vděčnost svým oddaným fanouškům PlayStation® a obchodním partnerům za dlouholetou podporu a ...

Číst více
FAR CRY 4: Úžasné dobrodružství pod horskými štíty Nepálu

FAR CRY 4: Úžasné dobrodružství pod horskými štíty Nepálu

Pokračování vysoce ceněné série Far Cry je větší, svobodnější a akčnější než kdy dřív.

Číst více
Reklama

Nejnovější články

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

A už je to tady zase. Pátek, oběd se blíží, tak než se vyrazíte najíst, nezapomeňte užít naší pravidelnou dávku. Aplikace ...

Číst více
GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

Příroda je občas docela svině. Zatímco někdy rozdává plnými hrstmi, jindy zase pěkně škudlí.

Číst více
GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

Možná vám taky doma kdysi říkali, že se do lednice nečumí jak do televize. Ale tyhle holky? Ty na to zvysoka kašlou!

Číst více
Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Dneska jsme se nechali zase trochu unést a tak jsme vybírali a vybírali, až jsme těch gifů vybrali celou hromadu. Tak snad to neucpe ty internety. A vy taky opatrně, ...

Číst více