Duke Nukem se vrátil

Duke Nukem se vrátil

Už v květnu budeme moct jeho rukama zabíjet emzáky a osahávat holky

Letos je to už patnáct let, co vyšel Duke Nukem 3D. Kultovní hrdina skákaček z osmdesátých let se v něm podíval do žánru 3D stříleček a pořádně zatopil pod kotlem Quakovi, když místo drsné sci-fi atmosféry nabídl nadsázku, spoře oděné děvy a pár od plic pronesených nadávek. Bylo to dětinské, ale také nad věcí, což u hráčů rozhodlo. Opojeni úspěchem, slíbili 3D Realms pokračování doslova "co by dup". A pak nastalo dlouhé čekání.

Hra byla ohlášena v dubnu 1997 a měla vyjít v létě roku následujícího. Původní engine ale rychle zastaral, a tak si firma za půl milionu dolarů licencovala Quake II engine. 3D Realms do projektu nacpala většinu peněz, které vydělala na prvním Dukeovi, ale zdrojáky k enginu programátoři dostali až v listopadu 1997 a proto se vydání hry poprvé odložilo.

Když vyšel Unreal, rozhodli se v 3D Realms, že použijí jeho engine, protože lépe zvládal otevřené prostory, které v Duke Nukem Forever - tak se pokračování mělo jmenovat - měly hrát prim. Vedení prohlásilo, že výměna enginu projekt neoddálí víc jak měsíc, dva. Ve skutečnosti uplynulo několik měsíců a na konci roku 1999 byla hra stále ještě v rané fázi vývoje.

V roce 2000 se hra znovu předělávala, tentokrát do nové verze Unreal enginu. George Broussard, šéf projektu, neustále přidával nové a nové věci, které odkoukal u jiných her (těch, které někdo zvládnul dokončit). V roce 2001 z nehotové verze sestříhal ukázku, která na veřejnost i odborníky udělala dojem. Všichni tleskali, ale nikdo netušil, že hra má k dokončení hodně daleko. Majitelé 3D Realms mezitím finančně vykrváceli a firma byla v roce 2001 odprodána Take Two.

Problém byl v tom, že 3D Realms si hru chtělo financovat samo. Take Two na vývojáře začal tlačit až v letech 2003 a 2004, kdy bylo jasné, že se věci nehýbou. Na většinu dotazů ohledně termínu totiž Broussard odpovídal dnes již kultovním "Až to bude, tak to bude". Když se zástupci Take Two začali ozývat hlasitěji, poslal je Broussard slušně řečeno do háje. Později oznámil, že hra bude hotova nejpozději na jaře 2005.

V roce 2005 se spekulovalo o tom, že projekt opět měnil engine (tentokrát na Doom 3 engine) a do hry byla namontována i úchvatná fyzika, mnohem pokročilejší než v Half-Life 2. Broussard v lednu 2006 potvrdil, že hra využívá nejnovější technologie a už je v podstatě hotová. Teď už prý zbývá ji jen doladit. Take Two Broussardovi nabídli osobní bonus půl milionu dolarů, pokud hru zvládne vydat do konce roku 2006. Ten se jim vysmál a řekl, že by si nikdy nedovolil vydat nehotovou hru.

V roce 2007 půlka programátorů odešla, protože je nebavilo čekat deset let na vydání, od jehož úspěchu se odvíjela podstatná složka jejich platu. Broussard najal nového kreativního ředitele, který mu doporučil, aby hru vydal co nejrychleji. Broussard odvětil, že počítá minimálně se dvěma dalšími roky vývoje.

Během následujících dvou let se začalo opravdu finišovat, ale když už to vypadalo, že hra je na spadnutí, došly Broussardovi peníze. 20 milionů se vypařilo, a tak nezbylo než poprosit Take Two o finanční injekci. Broussard si řekl o šest milionů, Take Two ale nabídlo jen dva a půl. Broussard se kousnul a práce na projektu ustaly. Následovala spousta soudů, přesunů a holedbání, až se nakonec torza projektu ujaly zbytky programátorů ve spolupráci s Gearbox Software (Borderlands) a vypadá to, že v květnu letošního roku se konečně dočkáme. Následující ukázka je toho pádným důkazem. Otázkou zůstává, jestli už není pozdě. Z Dukeova humoru přeci jenom mnozí z nás vyrostli a technicky hra nemůže konkurovat dnešní špičce (vlastně ani dnešnímu průměru). Zachrání nás všechna ta nostalgie, nebo měl Duke zůstat navždy v propadlišti dějin? Vyjádřete svůj názor v komentářích.

Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

Hraní v době kamenné

Hraní v době kamenné

Pojďme se podívat do pravěku hraní. Všichni to tak trochu známe, ale není nad to si společně zavzpomínat.

Číst více
Přichází Playstation 4 inspirovaný temnou stranou Síly

Přichází Playstation 4 inspirovaný temnou stranou Síly

V listopadu se objeví hned dva balíčky Star Wars, určené pro PlayStation®4, které se inspirovaly temnou stranou Síly.

Číst více
PLAYSTATION slaví 20 let speciální výroční edicí!

PLAYSTATION slaví 20 let speciální výroční edicí!

Společnost Sony Computer Entertainment se rozhodla vyjádřit vděčnost svým oddaným fanouškům PlayStation® a obchodním partnerům za dlouholetou podporu a ...

Číst více
FAR CRY 4: Úžasné dobrodružství pod horskými štíty Nepálu

FAR CRY 4: Úžasné dobrodružství pod horskými štíty Nepálu

Pokračování vysoce ceněné série Far Cry je větší, svobodnější a akčnější než kdy dřív.

Číst více

Nejnovější články

Výherci z Maxima 12/2016

Výherci z Maxima 12/2016

Výherci soutěží z prosincového Maxima.

Číst více
Výherci z Maxima 11/2016

Výherci z Maxima 11/2016

Výherci soutěží z listopadového Maxima.

Číst více
Předsilvestrovská nálož pátečních gifů

Předsilvestrovská nálož pátečních gifů

Předsilvestrovská megadávka pátečních gifů ochrání preventivně i od novoroční kocoviny. A jestli ne, tak si je holt v neděli dejte znovu.

Číst více
Holky z Instagramu - Tori Hughes

Holky z Instagramu - Tori Hughes

Tori Hughes, která si na těch internetech říká Tori Brixx, je modelka a hérečka z LA, nad kterou na Instagramu slintá přes dva a půl milionů zvědavců.

Číst více