Recenze: Ulovit miliardáře

Recenze: Ulovit miliardáře

Slušně řečeno, Tomáš Vorel natočil strašnou sračku.

Po svérázném portrétu studující mládeže si Tomáš Vorel vyšlápnul na bílé límečky. Výsledek se chvílemi podobá Kameňáku, chvílemi sklouzává do míst, která česká kinematografie doposud nenavštívila. Trpět budete každopádně. Při přestupu do miliardářské ligy Vorel jaksi zapomněl, že netočí teenagerskou "satiru" a tak film "oslňuje" hiphopovým soundtrackem DJ Wiche (jeho hravost občas připomíná reklamní jingly), roztěkanou digitální kamerou a především rozsypáním do sitcomové struktury (epizodka sem, epizodka tam, propojená vždy zoomem na budovu, kde se odehrává další gag - většinou jde o Tančící dům, který je tímto filmem navždy zhanoben). Už Gympl se dal brát jako převážně nevážně míněný brak pro vyznavače sklepáckého humoru a fandy vyloženě divných filmů. Miliardáře Vorel rovnou označuje za kontroverzní. Je to ovšem jen zbožné přání, protože už po úvodním monologu miliardáře Tomáše Matonohy je jasné, že nás místo komedie nebo ostré obžaloby místních poměrů čeká spíš fraška kolosálních rozměrů.

Rasová nesnášenlivost, úplatky, kamarádčofty, korupce médií, politiků a rosniček. Na nikom nechce Vorel nechat nitku suchou, jenže ho potápí směšná horlivost a absence slušného řemesla. Zatímco gagy střídají nezvládnuté popichování s kameňákovskými trapnostmi, kamera bezvládně korzuje sem a tam po obličejích herců, střih často končí v půlce myšlenky a stmívaček je víc než v průměrném hollywoodském traileru. Takže hodně. Za některé z nich jste ale neskonale vděční, protože chabý scénář nepodrží ani herci. S výjimkou schválně předrsnělého Matonohy je to panoptikum figurek, korunované investigativním novinářem Radomilem Uhlířem, který v osudovém monologu, klátíc svou manželku, vyjevuje divákovi přetěžký úděl hlídacího psa (nebo spíš slona) demokracie. Duo Matonohových poradců v podání Steindlera a Cardy lze ještě prominout s přihlédnutím ke sklepáckému kánonu, ale Ester Janečková jako policejní sexbomba, Jiří Mádl jako lobbista s mafiánským knírkem a Bolek Polívka jako rabín? Těžko říct, kdo se za tenhle film bude stydět víc, tím spíš, že slabé výkony ex post dusí ještě slabší postsynchrony (z Kateřiny Sedlákové to dělá vyloženou karikaturu, jež mě straší v uších doteď).

Těžko soudit, jestli je Miliardář výsledkem Vorlovy naivity nebo vrozeného podivínství. Rozhodně má však blíž k Troškovi než k Lynchovi, protože navzdory jeho žalujícímu tónu z něj na sto honů dopředu kouká předvídatelnost a komerční podbízivost (seznam partnerů filmu je v závěrečných titulcích snad kilometr dlouhý, ale nepotřebujete ho, všechny jejich produkty jsou totiž vystaveny ve filmu tak, že by otravovaly i slepého). Chytrou komerci ale nelze dělat bez respektu pro řemeslo a do té hloupé se naopak nemůžete navážet, aniž byste uměli používat její vlastní zbraně. Vorel pohořel v obojím a na Miliardáře se dá pohlížet blahosklonně jen jako na dílko party ochotníků nebo jako na mimořádně bizarní mutaci, se kterou nikdo předem nepočítal, ale když už tu je, tak proč se na její účet nepobavit. Pokud ale nezačnete vnímat celý film jako velký průšvih, kterému se můžete vysmát, bude vám spíš do pláče. Naštěstí se nepovedly už samotné plakáty, takže doufejme, že pár lidí odradí od návštěvy kina už mazanice, jež pár týdnů zdobí stanice metra, citylighty na zastávkách a další prominentní místa.

Verdikt: Tragická blamáž, která slibovala satiru, aby dodala komerci špikovanou kameňáky, přehrávajícími pseudocelebritami a vizuálem, který by v akčním filmu zaujal, ale tady spíš ruší.

Oficiální trailer: