Recenze: Nespoutaný Django

Recenze: Nespoutaný Django

Quentin Tarantino má pod kloboukem!

Tarantinovky byly vždycky dost dlouhé a ukecané filmy s cool hrdiny a mořem sofistikovaných odkazů na jiné filmy, z nichž jste většinu neviděli. V Pulp Fiction nebo Jackie Brown to působilo přirozeně, protože šlo o gangsterké mozaiky, ve kterých jsme sledovali osudy mnoha postav. V Kill Billovi nebo Basterdech ale Tarantino už konstruoval cool situace a památné dialogy tak trochu od nuly a jeho filmy tak připomínaly spíš haldu fajnových momentů, než soudržný kulturní tvar. Django je na první pohled béčkový western s téměř tříhodinovou stopáží. A přesto jde o film, který baví od začátku do konce a žánrově ctí spaghetti westerny, aniž se je snažil křečovitě modernizovat nebo si z nich dělal legraci. Prostě je to old school biják, který Tarantino jen jemně cukruje černým humorem a občasnou soundtrackovou vložkou z jiné éry.

Nejedná se o remake italského Djanga ze šedesátých let, ačkoliv jeho hrdina - Franco Nero - tu má malou čestnou roličku, a pár styčných témat by se taky našlo. Zápletka je jednoduchá - Django je černý otrok, kterého nájemný lovec Schultz osvobodí, aby mu pomohl dopadnout jeho další kořist. Během jejich společné cesty ovšem německý kovboj, původně zubař a velmi sečtělý patron, zjistí, že Django má pro kumšt přirozený talent. Ostatní koukají na "negra na koni" mezi prsty, ale to Schultze právě baví. Pomůže Djangovi vypátrat jeho manželku, toho času v otroctví na jedné z největších plantáží, a odtud vezmou věci rychlý spád.

Nenechte se zastrašit stopáží. V Djangovi se pořád něco děje, a i když koncovka je trochu roztahaná (film v podstatě končí natřikrát, protože Tarantino za zlomové okamžiky přidává další a další dovětky), rozhodně si v ní nemůžete stěžovat na nedostatek hlášek nebo průstřelů. Akčních scén není příliš, Tarantino se raději drží toho, co mu jde nejlíp od ruky, tj. působivých dialogů a tesání postav, ale když už se střílet začne, spotřebuje se víc kečupu než za celý rok v Mekáči. V dialozích pak létají negři a černý svině, takže svým nekompromisním přístupem k tématu, je film ve výsledku účinným komentářem rasismu, zvlášť v postavě Dr. Schultze, kterého nezapomenutelným způsobem ztvárnil Christoph Waltz (Zlatý glóbus už dostal, Oscar je jen otázkou času). Německý lovec odměn pohrdá americkým modelem otroctví, a tak se neštítí střílet kohokoliv, kdo s otroky zachází jako s hadrem. A když je na něj vypsaná odměna, jenom líp.

Symbolickým vrcholem je pak ideový a posléze i olověný střet s plantážnickým bossem v podáním Leonarda DiCapria. Vrchní hollywoodský slaďoch v netradiční poloze královsky baví a jeho intelektuální duel s Waltzem, na chvíli odstaví na vedlejší kolej i hlavního hrdinu - černošského kovboje Djanga v odpovídajícně nasupeném podání Jamieho Foxxe. Právě jeho obsazení posouvá Djanga od zvířecí mašiny v klobouku k vrstevnatější postavě… Foxx nemá moc co hrát, ale u Tarantina je ve spoustě ohledů důležitější spíš JAK než CO. A právě sázkou na správné herecké karty režisér posouvá svojí westernovou poctu o třídu výš. Běžte na ní i v případě, že vás velké klobouky a dlouhé kolty příliš nevzrušují. Tohle totiž není tradiční western. Nenechte se zastrašit oscarovými nominacemi, to je jen snaha Američanů vykoupit se z otrokářského stínu (není náhodou, že loni vyhrával Černobílý svět a letos nominacím vládne Spielbergův Lincoln). Django je ve skutečnosti pokleslým a vrcholně zábavným filmem o pomstě, ve kterém se skrytě glorifikují všechny ty věci, před kterými vás maminka varovala.

Hodnocení: 9/10