Recenze: Hobit

Recenze: Hobit

Pán prstenů Reloaded! Vánoce letos přicházejí dřív…

Peter Jackson ukazuje zubu času prostředníček. Pokud se do kina chcete vydat proto, že se vám po Středozemi stýská, a chcete si vychutnat ten zdánlivě nedosažitelný pocit, že se vlastně po deseti letech nic nezměnilo, Peter Jackson vám ho dopřeje. V mírně natahované (z původně jednoho filmu nakonec budou tři, takže se kniha zadaptuje jedna ku jedné a ještě přibudou úplně nové scény) úvodní kapitole vás novozélandský filmař na tři hodiny přenese zpátky v čase a prostoru. Návrat je hladký nejen díky přítomnosti starých známých (Gandalf, Elrond, Glum a vlastně i spousta dalších prostřednictvím flashbacků), ale i pro ten charakteristický vizuál, z jehož kouzla nic neubírá ani zbytečné 3D, ani trochu digitálnější fazóna. Řadu věcí šlo asi vyřešit praktickými efekty, ale vzhledem ke kalupu, v jakém Hobit vznikal, je úroveň triků a výpravy dechberoucí.

Hobit je podstatně komornějším (=banálnějším) příběhem o velkém putování jednoho čaroděje, tlupy trpaslíků a… (logicky) hobita. Hloubka Tolkienovy trilogie Pán prstenů tu logicky chybí a mezi tuctem trpaslíků těžko hledat výraznější rozdíly - vyčnívá jen jejich vůdce Thorin. Martin Freeman jako Bilbo ovšem táhne příběh kupředu jako "malej, ale šikovnej". V jeho výkonu se zračí osud postavy, která je podceňovaná, ale pro úspěch celé výpravy nepostradatelná.

Tuhle mantru si zapamatujete, protože vám ji děj několikrát omlátí o hlavu. Jackson tu hraje o čas, a proto některé dialogy a situace v prvních dvou třetinách působí trochu natahovaným dojmem. Pro mnohé to naopak může být plus - mohou se opájet tím, že jsou zpátky "doma". Na pomyslný plynový pedál se šlape až v závěrečné hodince, kdy trpasličí parta musí zdolávat čím dál tím větší překážky. A Bilbo se setká s Glumem a samozřejmě i s pověstným Prstenem.

Příběh, který film vypráví je banálnější než tehdy. Triky, které vypravěč používá jsou snad až příliš povědomé. Ale jde o vyprávění tak nenucené a dechberoucí, že zapomenete na to, že je váš zadek uvězněn na polstrované sedačce multiplexu. Pokud vás Hobit tematicky alespoň trochu zajímá, můžete ho s klidem vyměnit za jakoukoliv vánoční pohádku z katalogu televizí. A rozhodně si nebudete připadat, že koukáte na historku pro mrňata. Naopak, kdo nepůjde a neodolá laciným předčasným soudům, bude opět za společenského vyvrhela.

Hodnocení: 8/10