Recenze: Avatar

Recenze: Avatar

Tvůrce Terminátora natočil nářez, který prostě musíte vidět

James Cameron se po dvanáctileté pauze vrátil, aby redefinoval filmové technologie, přeházel nám pár neuronů a dokázal, že je pořád král světa. A věřte, že žádná z těch hlášek není přehnaná. Dobrodružství na planetě Pandora, až nebezpečně odkazující k Pocahonta a Tanci s vlky, provázelo takové očekávání, že mu snad Cameron ani nemohl dostát. A přesto se to podařilo. Z technického hlediska je Avatar vybroušeným diamantem - napůl komplet renderovaný animák, napůl stará dobrá, skrz naskrz poctivá sci-fi o mariňákovi, který zaskakuje za mrtvého bratra (dvojče) a pomocí své mysli ovládá avatara - třímetrového modrého mimozemšťana - na planetě Pandora, kde stejně modří a vysocí domorodci žijí v míru a harmonii se svou planetou. Naneštěstí pro ně je plná vysoce cenného nerostu (unobtainium je taková slovní hříčka, znamená to "nedostatcium"... materiál, kterého nikdy není dost) a pozemští prospektoři, jištění armádní složkami, se nezastaví před nějakým zaříkáváním a napjatými luky. Jake Sully (Sam Worthington) má v reálu chromé nohy, takže pobíhání po světě skrz chodidla jeho svěřence se mu líbí skoro stejně jako objevování nového, vzrušujícího světa, ve kterém nechybí ani čarokrásné holky. Dcera náčelníka kmene, půvabná Neytiri, se mu líbí hodně. Zároveň ale nezapomíná, proč tu vlastně je - musí přemluvit kmen, aby se hnul o pár kilometrů dál a nechal si vytěžit posvátný kus pralesa. Dilema z toho čouhá na sto honů, stejně jako důvěrně známé situace hned z několika starších a slavných filmů.

Avatar vám nasadí (doslova) růžové brýle a nechá vás pobíhat po světě tak barevném a živoucím, že se budete vznášet na obláčku spokojenosti. Cameron nejen, že neznásilňuje 3D efekt za každou cenu, ale především jede svůj nezaměnitelný styl - dlouhé, vláčné záběry, fascinace přírodou, ale i technikou a budování světa, ve kterém je radost "pobejt". A to navzdory tomu, že se na mimozemské Pandoře odehrává tolik povědomých situací. Jestli někde Avatar neláme rekordy a nepřeskakuje laťky, je to příběh. Ten je celkem jednoduše nalajnovaný a pokud vizuál disponuje rozměrem navíc, tady naopak najdete spíše ploché charaktery a předvídatelnou zápletku. Další Terminátor se nekoná, mnohem blíž má Avatar k hyperakčním Vetřelcům, ačkoliv na opravdové bitevní maso si budete muset počkat až do závěrečné půlhodinky (snímek má zhruba tříhodinovou stopáž). Pro někoho to bude zklamání, ale Avatar je, v tradici těch největších epických filmů, především o odkrývání světa jako celku, nikoliv malých částeček ve formě osudů postav. Jake je sympaťák, Neytiri je sexy, drsný generál Quatrich je zlý, šéf prospektorů zákeřný a vědkyně Grace v podání Sigourney Weaver je od rány a zvědavá zároveň. Postavy můžete definovat jedním slovem, stejně jako v Pánovi prstenů.

Avatar je vůbec rozkročený mezi sci-fi a fantasy víc, než cokoliv, co jste v posledních dvou dekádách viděli. Vizuálně vás smete i pohladí. A budete se do něj chtít vrátit, bez ohledu na jemnou ekologickou a duchovní agitku nebo prvoplánové charaktery. Hlavní hvězdou filmu totiž není Jake Sully, ale Pandora jako taková. Komplet renderovaná a přesto živá a dýchající planeta. Třímetroví mimozemšťané se rodili stejnou cestou jako Jacksonův Glum v Pánovi prstenů - skrz houštinu senzorů a předehrávající herce. Výsledek je ale několik světelných let napřed a utíká veškeré konkurenci. Cameron se tu poslední dekádu rozhodně neflákal - v soukromí si vypiplal technologie, které teď zapřáhnul do stavby jednoho z nejúchvatnějších světů. Dejte sbohem virtuálním postavám, jak je znáte. Cameron naznačuje, jak by mohla v letech 2010-2019 vypadat triková část kinematografie - plná omlazených avatarů slavných herců (v téhle podobě by se klidně dal vyrenderovat třeba mladý Bruce Willis nebo Harrison Ford... to by se pak natáčely prequely). Robert Zemeckis, který podobnou technologii jako první oťukával v Polárním expresu nebo Vánoční koledě, se má co učit. Steven Spielberg, využívající teď Cameronovu technologii při natáčení Tintina, se bude muset setsakra ohánět.

Verdikt: Největší návrat krále od... Návratu krále.

Oficiální trailer: