JCVD

Roznožkový bůh se vrací do kin ve filmu, jenž kašle na přestřelky

JCVD, Belgie, Francie, Lucembursko, 2008

Verdikt
Já mám mozek, ty máš svaly. JCVD dokazuje, že lze mít obojí. Snad mu ten rozum vydrží i do budoucna.

RECENZE PREMIERE

Lidé milují padlé hrdiny, kteří se snaží vyškrábat zpátky na výsluní. Sylvester Stallone kvůli comebacku spolykal pár kilo růstového hormonu, Mickeymu Rourkovi teď vyneslo mlácení o tvrdou podlahu oscarovou nominaci. Slavné evropské ‚beranidlo‘ Jean-Claude Van Damme na to jde nečekaně přes city. V JCVD totiž hraje sám sebe a nebojí se tváří v tvář divákovi glosovat svoje největší průšvihy. Soud o opatrovnictví jeho dětí, natáčení mizerných filmů, o které se navíc musí přetahovat se Stevenem Seagalem, neschopný agent a k tomu všemu ještě nefunkční bankomat. Zhruba tohle je předehra ke klasické zápletce typu ‚kdybysem to bejval věděl, tak bysem sem nechodil’ a k ději, v němž se navzdory obsazení moc nestřílí ani nekope. Zato vzduchem létají emoce, které zvednou ze židle oddané fanoušky i poťouchlé skeptiky.

Van Damme vleze do banky, ozve se pár výstřelů a přivolaní policisté vytáčející nervózně telefonní linku na druhém konci uslyší důvěrně známý hlas: „Tady Jean-Claude, za tuhle ‚roli‘ chci pár milionů.“ Je to hloupá legrace, chytrá léčka, nebo zoufalý akt herecké akční trosky? Hlavní kouzlo filmu, vyprávěného mnohdy na přeskáčku a z různých úhlů pohledu, spočívá v jeho žánrové nadřazenosti. Van Damme se stihne ohlédnout za celou svojí kariérou i životními pády, představí svou lidskou tvář, kdy se s fanoušky fotí, aniž by jim chtěl na pozdrav ukopnout hlavu, a ještě stihne sehrát hlavní roli v absurdní akční komedii, která děj ledabyle rámuje.

Nejvtipnější na ní je, že by asi fungovala i bez Van Dammea a jeho příběhu, ale právě tahle kombinace z ní dělá něco lepšího. Všechno se tu totiž podpírá navzájem. Jednorozměrné figurky policajtů a zlodějů například dávají vyniknout komplexnímu charakteru hlavního hrdiny a Jean-Claude může snad poprvé vyplnit stříbrné plátno nejen svými bicepsy, ale také myšlenkami. Režisér a scenárista Mabrouk El Mechri ho zručně staví do smutných i komických situací, občas ho vymáchá v bahně, jindy z něj dělá lidového hrdinu, kvůli kterému se před bankou sejdou desítky fanoušků.

Pocitová horská dráha minutu za minutou buduje vaše sympatie, ať už máte nakoukané všechny vandammovky, nebo belgickou akční hvězdu znáte jen z doslechu. A když už si myslíte, že se tvůrcům definitivně rozklížila i primitivní zápletka s loupežným přepadením, zjistíte, že to celé byla jen finta k odlákání pozornosti. Najednou před vámi sedí Van Damme z masa a kostí, nadechující se k šestiminutovému monologu. Kouká vám přímo do očí. V kině jste jen vy a on. Dojde na všechno: drogy, dětství, špínu Hollywoodu, tisícovky nudných hotelových pokojů, manželky, děti a prach, v nějž se nakonec všechno obrátí.

Stejnou pokoru nám relativně nedávno servíroval boxující Stallone, ale JCVD je v globálním měřítku snad ještě důležitější než šestý Rocky. Dokazuje totiž, že se můžete vyhrabat odkudkoli. Nepotřebujete k tomu návrat ke slavné postavě. Dokonce ani návrat ke slavné formě. Občas prostě stačí razantní otočka. Ne taková ta baleťácká, těch nám Van Damme za dvacet let předvedl mraky. Jeho zúčtování s vlastním obdobím temna je upřímné, dojemné a nakonec i zábavné. Akční hrdinové by ho měli mít jako povinnou četbu. Všichni jednou musejí do důchodu a je jen na nich, jak se s tím vyrovnají. Van Dammeovi to chvilku trvalo, ale bio-akčňák je velkolepým odškodněním pro všechny hardcore fandy Dvojitých zásahů a Krvavých sportů, kteří nikdy nepřestali doufat.

Václav Rybář

Režie: Mabrouk El Mechri
Hrají: Jean-Claude Van Damme, François Damiens, Liliane Becker, François Beukelaers, John Flanders, Saskia Flanders, Janine Horsburgh