Když se dva perou a třetí se čtvrtým se taky perou

Když se dva perou a třetí se čtvrtým se taky perou, kdo se bude smát? Julia Roberts a Clive Owen se snaží přechytračit jeden druhého. Nebo je to jinak?

Duplicity, USA, 2009

Verdikt
Název je zbytečně skromný. Je to hra trojitá. Minimálně. Sice není vyloženě geniální, ale chytrá ano.

RECENZE PREMIERE
Možná by bylo lepší nevědět, jak chytrý film dokáže Tony Gilroy napsat a natočit. Scenárista bourneovek na sebe jako režisér loni upozornil právnickým dramatem Michael Clayton, které mělo neobyčejně inteligentní příběh a na kontě sedm oscarových nominací. Od jeho kriminálky Dvojí hra, která vypráví o párečku špionů, kteří by rádi trhli velký kšeft a stáhli se do blahobytného ústraní, pak jeden logicky čeká vybroušenou špionážní hru s geniálními plány, chytře napsanými postavami a překvapivými zvraty. Hned na úvod vás ale musím varovat: Dvojí hra není nic geniálního, ale ‚jen‘ zábavné a velmi stylově natočené přechytračování.

S tajnými agenty Claire ze CIA (Julia Roberts) a Rayem z britské MI6 (Clive Owen) se poprvé setkáme v den jejich seznámení na diplomatické party v Dubaji. A výsledek tohoto setkání skončí jedna nula pro CIA. Střihem se přeneseme o pět let později do současného New Yorku, kdy se ti dva opět potkávají při akci. Oba už své dovednosti propůjčili do služeb průmyslové špionáže. Dvě velké kosmetické firmy vedené nesmiřitelnými konkurenty soupeří o pozici na trhu a Claire s Royem jsou najati, aby jedné z nich v tomto hodně nekalém boji pomohli. Claire přitom hraje na dvě strany jako špicl zaměstnaný u konkurence. Ve skutečnosti chtějí ti dva ale hlavně pomoct sami sobě, což se dozvídáme z několika odskoků do minulosti, které nám postupně vyjevují, co mají za lubem, a také ukazují, jak problematický je vztah dvou lidí, kteří své živobytí postavili na tom, že nikomu nedůvěřují a všechno prověřují. Kdo na koho tu vlastně šije boudu, přitom není do poslední chvíle jasné.

Julii Roberts a Cliveu Owenovi to spolu hraje parádně. Ústřední dvojici pak podepírají nepřehlédnutelné výkony kosmetických magnátů. Tom Wilkinson je znepokojivě úsporný a čekáte od něj jenom to nejhorší, jako by snad vedl mafii, a ne podnik vyrábějící krémy a šampony. I když to jeho významné prostříhávání bonsaje během jednání už je trochu klišé… Na druhé straně stojí vynikající Paul Giamatti jako podivný samolibý brouk s náběhy na psychopata. Jeden lepší než druhý. Tedy horší. Aby se příběh neodehrával jen po kancelářích, posílá scénář agenty na konspirační schůzky na krásná místa po celém světě, takže korporátní šeď osvěží jednou starobylé ulice Říma, podruhé Londýn nebo velkorysá terasa v prosluněném Miami. K tomu všemu hraje fajnový acidjazzový soundrack.

Očekávala jsem, že mě Tony Gilroy jako scenárista také přechytračí, že budu vždy aspoň o krok pozadu za nějakým mistrovským plánem. To se bohužel nestalo. Příběh není o nic chytřejší než obyčejná bourneovka. Samozřejmě že nechybí velký finální zvrat. Ten, pro jaký se Gilroy rozhodl, je ale trochu zklamáním. Jako by si vybíral z pěti možných ‚nečekaných‘ rozuzlení a nakonec si hodil kostkou. Žádné rafinované náznaky k němu nevedou. Dá se uhodnout, ale to je trochu laciné. Nemůžu se zbavit pocitu, že bychom si jako diváci po dvou hodinách napínavé hry zasloužili víc.

Francková Ilona

Režie: Tony Gilroy
Hrají: Clive Owen, Julia Roberts, Tom Wilkinson, Paul Giamatti, Dan Daily, David Shumbris, Oleg Shtefanko, Kathleen Chalfant, Khan Baykal