Reklama
Testujeme Caterham!

Testujeme Caterham!

Řídili jsme superbike na čtyřech kolech: Caterham Super Seven CSR

„Naskoč!” nabízí mi řidič Martin, který vedle mne právě zastavil na autodromu v Sosnové. Nevidím důvod, proč bych měl odmítnout. Martinův Caterham 7 CSR (často nazývaný pouze Seven) je caterham s velkým ‚C’. Je to ikona mezi sportovními auty 20. století. Zrychlení z nuly na sto má za 3,1 sekundy, nejvyšší rychlost 250 km/h, výkon 263 koní a váhu těsně nad pět set kilo. S poměrem cca 500 koní na tunu tak cat vytírá zrak i nejdražší káře planety Bugatti Veyron.

V září 2006 CSR260 profrčel okruh v britském Dunsfoldu za 1:17.4 minuty, čímž zlomil dosavadní rekord Koenigseggu CCX za 12 milionů. Tuhle verzi caterhamu přitom koupíte za necelých 1,6 milionu korun. Nejlevnější cat stojí kolem milionu, což je asi jako nové Audi A6. Pořád je to dost, ale myslete na to, že caterham figuruje v žebříčcích na všech evropských autodromech (kulhá pouze za F1, F3000 a vozy DTM). Což znamená, že díky caterhamu za ‚pár’ korun zažijete to, co si jinak můžou dovolit pouze snobové.

Martinův caterham je navíc oproti základnímu provedení verze CSR260 dovybaven šestistupňovou sekvenční převodovkou, startovacím tlačítkem, kevlarovým sáním do motoru, doladěným odpružením a bezpečnostním rámem. Je to čistokrevná závodnická hračka bez homologace pro provoz na veřejných komunikacích, zato s papíry mezinárodní automobilové federace FIA opravňujícími k nervóznímu roštování plynu na startu jakéhokoli ze stávajících dvaceti pohárů caterhamů v 11 zemích světa.

Nevýhody? Nemá dveře, střechu ani další zbytečnosti pro rozmazlené blondýny. Pořád je to ovšem dvoumístný roadster, do nějž se blondýna vejde aspoň jako spolujezdec.

Za blondýnu jsem teď v Sosnové já. Proklestím se trubkovým rámem, zasunu všechny přezky čtyřbodového bezpečnostního pásu a pak už jenom zírám. Martinův cat nemá ani čelní sklo a na okruhu prší. Jediná ochrana proti rychle letícím dešťovým kapkám je miniaturní štítek, který je ovšem pouze na straně u řidiče. Mně do očí srší voda smíchaná s pískem, který se zvedá od kol bílého caterhamu jedoucího před námi. V každé zatáčce sleduji páčku Fire na palubní desce. Kdybychom se nějakým nedopatřením vzňali, stačí ji vytrhnout a ze všech stran nás postříká hasicí kapalina.

Nemůžu se dočkat, až si sednu do slabší (dvousetkoňové) verze CSR200. Tentokrát totiž budu řídit! Protože mám krátké nohy, musím sedačku zarazit až k volantu, abych dosáhl na pedály. Jsou zatraceně drobné a sakra blízko u sebe. I když jsem se z pohorek přezul do subtilních tenisek, lituji, že jsem doma nechal své luxusní řidičské boty Adidas Gumball, jejichž úzká podrážka by na pedály sedla jako prdel na hrnec. Zkouším, zda nebudu současně šlapat na spojku a brzdit. Uvidíme. Třebaže nemůžu říct, že bych v autě ležel, nohy mám natažené přímo před sebou.

Otočím klíčkem a nahodím zvukovou kulisu. Dobrý. Kulisa se rozjede, když krátkou řadicí pákou s kulatou rukojetí zacvaknu jedničku, pomalu pouštím spojku a snažím se opatrně sešlápnout plyn. Slovo opatrně ovšem není na místě. Stačí jemný tlak, a ručička otáčkoměru vystřelí prudce doprava. Ohlédnu se, jestli mě někdo neviděl. Řadím dvojku a vjíždím na trať. Okruh v Sosnové je hodně technický, zatáčky jsou zavřené a řízení vyžaduje dobrou práci s brzdou a přesný odhad na zařazení ideální rychlosti. První kolo provětrám, ale ve druhém už jsem drzejší. Caterham má skvělé kotoučové brzdy, ale abych je přinutil k akci, musím na ně řádně dupnout, protože brzdový pedál je tuhý jako klacek. I když je dvoustovka znatelně pohodovější než CSR260, pořád je to prudce jedovatý sporťák. Do zatáčky můžu brzdit na poslední chvíli a ven na dvojku akceleruji jako dragster. Po prvním náznaku přetočení si uvědomuji, jak moc se musím krotit s plynem. Dráha je pořád mokrá a caterham je na svůj výkon neuvěřitelně lehký. Lepší auto jsem v životě neřídil.

Cat reprezentuje všechno, co si člověk představí při vyslovení pojmu britská sportovní škola. Zatímco Němci nebo Italové pěchují do těžkých aut silné motory, aby jim jela, a tvrdé odpružení, aby jim držela v zatáčkách, Britové svá žihadla odlehčují. Apoštolem této myšlenky byl zakladatel stáje F1 Lotus Colin Chapman, jehož vozy sedmkrát vyhrály mistrovství F1. Jestliže slavný Enzo Ferrari pronesl větu „aerodynamika je dobrá pro ty, kdo nejsou schopni dát dohromady dobrý motor“, Chapman chápal věci zcela opačně. Byl výjimečný konstruktér posedlý (nejen) shazováním přebytečných kil. Denně přišel na nějakou geniální myšlenku. Jednou z nich byl právě předchůdce caterhamu Lotus Super 7, dvousedadlový vůz z roku 1957, jehož skvělé jízdní vlastnosti způsobily, že se v licenci Caterhamu vyrábí dodnes. A nyní ho koupíte i u nás!

CATERHAM SUPER 7 CSR
Motor: Ford Cosworth 2,3 l
Výkon: 200/260 k
Max. rychlost: 225/250 km/h
0–100 km/h: 3,8/3,1 s
Hmotnost: 570 kg
Cena: od 37 999 liber
Kontakt:www.caterham.cz


Test Lotus Exige S vs. Caterham CSR Super 7:


Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

Pořiďte si DeLorean jak z Návratu do budoucnosti

Pořiďte si DeLorean jak z Návratu do budoucnosti

DeLorean DMC-12 je i v civilní verzi dost ceněný youngtimer, teď si ho ale navíc můžete pořídit v úpravě, jako by vypadl z filmu Návrat do ...

Číst více
V Turecku vyrábějí skutečné Transformery!

V Turecku vyrábějí skutečné Transformery!

Toužili jste mít jako malí v garáži vlastního Transformera? Jestli ano, může vám teď jeden turecký start-up splnit váš dětský...

Číst více
Sbohem traktoristé! Přichází autonomní traktor

Sbohem traktoristé! Přichází autonomní traktor

Ještě, že už je plukovník Šlachta u celníků, protože jako traktorista by asi brzo přišel o práci.

Číst více
Tisícikoňová motorka Triumph Rocket si brousí zuby na rychlostní rekord

Tisícikoňová motorka Triumph Rocket si brousí zuby na rychlostní rekord

Je fakt, že Triumph Rocket vypadá spíš jako bezkřídlá stíhačka, ale technicky vzato je to pořád ještě motorka. V blízké...

Číst více
Reklama

Nejnovější články

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

A už je to tady zase. Pátek, oběd se blíží, tak než se vyrazíte najíst, nezapomeňte užít naší pravidelnou dávku. Aplikace ...

Číst více
GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

Příroda je občas docela svině. Zatímco někdy rozdává plnými hrstmi, jindy zase pěkně škudlí.

Číst více
GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

Možná vám taky doma kdysi říkali, že se do lednice nečumí jak do televize. Ale tyhle holky? Ty na to zvysoka kašlou!

Číst více
Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Dneska jsme se nechali zase trochu unést a tak jsme vybírali a vybírali, až jsme těch gifů vybrali celou hromadu. Tak snad to neucpe ty internety. A vy taky opatrně, ...

Číst více