Svezli jsme se Škodou Fabií S2000

Svezli jsme se Škodou Fabií S2000

A vyzpovídali Pavla Valouška, který se s ní chystá na Rally Šumava

Když jsme dorazili do servisního depa na okraji Kostelce nad Orlicí, zdálky se k nám nesl burácivý řev motoru Škody Fabia S2000. Nádherný závodní vůz se vyřítil z lesa, mocným skokem se přenesl přes úzký kovový
most a zastavil pod modrým servisním stanem. Z auta vylezl vítěz prvního letošního rally ze série Mistrovství ČR Pavel Valoušek zvaný Valda a pokynul mi, abych si sedl na místo spolujezdce. Po společné ďábelské jízdě
jsme mu položili pár otázek.



Valdo, proč jste vytáhli z garáže závodní auto, když rally se jede až o víkendu?
Byl to test před Rally Šumava. Měl jsem příležitost být opět v kontaktu s autem a dostat ho tzv. pod zadek. Vyzkoušeli jsme také různé varianty pneumatik. Rychlostní zkouška na okraji Kostelce nad Orlicí má tři kilometry jedním směrem a to samé se jede zpátky. Jsou na ní všechny typy úseků, které jsme potřebovali vyzkoušet – hlavně rozbitý a rychlý povrch. Výběr místa testu není nahodilý. Kostelec nad Orlicí je sídlem firmy Motorsport–Kopecký, která pro náš Škoda Delimax Team zajišťuje závodní know how a logistiku.

Když jsem se při jednom průjezdu posadil vedle tebe, ani jsem si v té rychlosti nestačil všimnout nějaké zrádné pasáže…
Jedno z těžkých míst byl nájezd na můstek hned po startu. Je to nepříjemná a těžká věc, kterou když jako pilot podceníš, obvykle to nedopadne dobře. Ten můstek tzv. „nakopává“ a může tě snadno vyhodit ze stopy, takže auto musíš mít pevně v ruce. Ale už mám něco najeto a přesto, že jsem na této vložce testoval poprvé, věděl jsem, jak se na úzký mostek trefit.

Jaký je rozdíl mezi tvou novou Škodou Fabii S2000 a automobily WRC?
Zásadní rozdíl je, že vozy WRC mají přeplňované motory, zatímco třídu S2000 pohání motory
atmosferické. Fabie S2000 má také o něco méně elektroniky v řízení podvozku, je asi o
200 kg lehčí a stojí o něco méně.

Co to znamená?
Auto specifikace WRC vyjde na cca 15 milionů korun, auta třídy S2000 pak zhruba polovinu.



Vyžaduje technika S2000 jiné ovládání?
Určitě. Ve Fabii S2000 člověk musí o řízení hodně přemýšlet, aby správně využil potenciál motoru. U aut s turbem se dá hodně improvizovat. Když uděláš chybu, pořádně šlápneš na plyn, motor znovu okamžitě zatáhne a jsi venku z krize. U auta třídy S2000 se musím stále držet ve vysokých otáčkách. Musí se jet na hraně, ale ta hrana je díky nízké váze ještě dál než u WRC a to hlavně v rychlých táhlých zatáčkách.

Jak jsi se dostal k autům?
K volantu jsem se na rozdíl od ostatních závodníků dostal až velmi pozdě. Od pěti let jsem závodil na BMX, pak jsem jezdil sjezdy na horském kole a ve dvaceti letech se mi naskytla příležitost jet závod s autem. Tak jsem to zkusil, docela se zadařilo a to byl impuls k přesednutí z kola do auta.  První ostrou soutěž jsem odjel s Hondou Civic 1.6. Byl to sprint Kopná v roce 1999.

Jaká auta jsi řídil za svou kariéru?
Skoro všechny skupiny. Řídil jsem auta WRC - Octavii WRC, Toyotu Corolla WRC a Ford Focus WRC.  Potom „enkové“ Mitsubishi Lancer pro mistrovství světa produkčních aut. V roce 2005 jsem byl členem továrního týmu Suzuki Sport Europe, kdy jsem s Ignisem S1600 jezdil mistrovství světa i včetně šotolinového Mexika.

Nechybí ti v Česku pestrost zahraničních závodů?
Na jednu stranu ano, ale domácí rally mistrovství má také hodně vysokou úroveň. V Česku se jezdí extrémně rychle, protože kluci místní tratě hodně dobře znají.

Řekni mi nějaký důvod, proč bychom se měli českého mistráku zúčastnit jako diváci?
Mistrovství České republiky v rally má sedm závodů. Momentálně máme odjetý jeden a to Rally Valaška. Nejzajímavější je Barum Rally, která je součástí seriálu IRC a je vedle závodů WRC nejprestižnějším rally podnikem na evropském kontinentu. Ale všechny závody mají něco do sebe. Teď se pojede Šumava v Klatovech, pak v Českém Krumlově, pak v Hustopečích, pak Rally Bohemia v Mladé Boleslavi, Barumka a na závěr Příbram. Je to dlouhá a pestrá sezona.



Jak se ti povedlo vyhrát první letošní rally?
Dostali jsme se do továrního Škoda Delimax Team, kde máme špičkové auto a zázemí. Všechno máme zajištění a díky tomu se můžu já i můj spolujezdec Zdeněk Hrůza soustředit jenom na závodění.

Můžeš říct, v čem jsou unikátní tví největší soupeři?
Roman Kresta byl ve dvou továrních týmech, jezdil za Škodu a Ford. Má mnoho Zkušeností z WRC, talent a vždycky dokáže jet na hraně. Vašek Pech závodní 11 let pouze český mistrák, má dokonale zmáknutou taktiku a české tratě by určitě odjel i poslepu.
 
Co Honza Kopecký?
Ten jezdí seriál IRC, takže s ním se potkám pouze na letošní Barum Rally, která do IRC patří.

Čím je zajímavá Rally Šumava, která se koná tento pátek a sobotu 16. a 17. dubna?
Jede se po zimě a v horách, takže na cestě je ještě hodně posypového štěrku. Všude to klouže, trať je nebezpečná, zrádná a plná bláta. Na rozbitých cestách se dá také snadno prorazit kolo.

Může být ještě sníh?
Sníh už asi ne, ale klouzat to bude určitě.

Kolik lidí se stará o tvé auto, než můžeš vyrazit na trať?
Hrozně moc. Ale v servisu jich přímo okolo auta funguje osm.

Šlápneš na Šumavě pořádně na plyn?
To budu muset, jinak by mi všichni ujeli. Tuším, že hlavně mezi první pětkou bude velký a vyrovnaný boj. Všechny fandy rally bych chtěl na Šumavu pozvat. Ale nejenom tam, ale i na další závody českého mistráku. Ten letos chceme vyhrát. Pro značku Škoda Auto a pana Jana Varmužu, investora projektu Škoda Delimax Team, by to bylo stylové poděkování za vloženou důvěru.




Další onboardy z českých motoristických soutěží najdete na
www.mediasport.cz

www.pavel-valousek.com
Facebook: Škoda Delimax Team

UPDATE Testy se vyplatily, protože posádka Valoušek – Hrůza nenašla na Šumavě konkurenci a diktovala od startu až do cíle:

Dva ostré starty, dvě vítězství. To je bilance dvojice Pavel Valoušek – Zdeněk Hrůza v letošním českém rally mistrovství. Posádka Škoda Delimax Teamu startující s továrním speciálem Fabia S2000 ovládla Rally Šumava a upevnila své vedení v průběžném hodnocení seriálu. Na druhém místě dojel Roman Kresta.

„Tak uklouzanou Šumavu jsem ještě nezažil. Hlavně dnešní rychlostní zkoušky v okolí Vimperku byly doslova pokryté zbytky posypového materiálu, takže místy to nebyla asfaltová, ale šotolinová soutěž,“ usmíval se v cíli Pavel Valoušek. Otrokovický pilot vedl už od páteční etapy. Přemožitele našel pouze v jedné rychlostní zkoušce, když se před něj na krátký okamžik dostal Roman Kresta s Peugeotem 207 S2000. Právě souboje mezi Valouškem a Krestou znovu potvrdily, že Česko zažívá jednu z nejvyrovnanějších sezon ve své historii.



„Už od pátku se jelo naplno. Zrychlit už moc nešlo, a když ano, tak pod ohromným rizikem karambolu. Pokud si ještě někdo doteď myslel, že kombinace Valoušek – tovární škodovka jsou automatickým receptem na vítězství, pletl se. Roman s námi hraje vyrovnanou hru a boj o titul bude ještě hodně těžký,“ popisuje současnou situaci v českém mistrovství spolujezdec Zdeněk Hrůza. Rozdíl mezi Valouškem a Krestou se po celou dobu pohyboval v řádech sekund, takže případnou změnu pořadí mohla způsobit i malá chyba v jediné zatáčce.

Po přestupu z kategorie produkčních aut byla šumavská soutěž pro Pavla Valouška další příležitostí k poznání techniky S2000. V okolí Klatov a Vimperka absolvoval jezdec továrního Škoda Delimax Teamu s Fabii S2000 teprve třetí ostrý start. „Stále dělám drobné chyby v ovládání, ale zlepšení cítím s každým dalším odjetým kilometrem. Abych auto dostal úplně do ruky, to bude ještě chvíli trvat. Jsem rád, že před Krumlovem budeme mít další test,“ uzavřel hodnocení šumavského víkendu Pavel Valoušek, který sedmidílný seriál Mediasport MMČR v Rally pokračuje 22. – 25. května třetím podnikem – Rally Český Krumlov.
Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

Pořiďte si DeLorean jak z Návratu do budoucnosti

Pořiďte si DeLorean jak z Návratu do budoucnosti

DeLorean DMC-12 je i v civilní verzi dost ceněný youngtimer, teď si ho ale navíc můžete pořídit v úpravě, jako by vypadl z filmu Návrat do ...

Číst více
V Turecku vyrábějí skutečné Transformery!

V Turecku vyrábějí skutečné Transformery!

Toužili jste mít jako malí v garáži vlastního Transformera? Jestli ano, může vám teď jeden turecký start-up splnit váš dětský...

Číst více
Sbohem traktoristé! Přichází autonomní traktor

Sbohem traktoristé! Přichází autonomní traktor

Ještě, že už je plukovník Šlachta u celníků, protože jako traktorista by asi brzo přišel o práci.

Číst více
Tisícikoňová motorka Triumph Rocket si brousí zuby na rychlostní rekord

Tisícikoňová motorka Triumph Rocket si brousí zuby na rychlostní rekord

Je fakt, že Triumph Rocket vypadá spíš jako bezkřídlá stíhačka, ale technicky vzato je to pořád ještě motorka. V blízké...

Číst více

Nejnovější články

Páteční gify jsou vitamíny 21. století

Páteční gify jsou vitamíny 21. století

Stres je spouštěčem řady civilizačních chorob, pokud ale pravidelně berete naší páteční medikaci, nemusíte se vůbec ničeho obávat....

Číst více
Výherci z Maxima 12/2016

Výherci z Maxima 12/2016

Výherci soutěží z prosincového Maxima.

Číst více
Výherci z Maxima 11/2016

Výherci z Maxima 11/2016

Výherci soutěží z listopadového Maxima.

Číst více
Předsilvestrovská nálož pátečních gifů

Předsilvestrovská nálož pátečních gifů

Předsilvestrovská megadávka pátečních gifů ochrání preventivně i od novoroční kocoviny. A jestli ne, tak si je holt v neděli dejte znovu.

Číst více