Reklama
Průnik do Blanky

Průnik do Blanky

Viděli jsme v ní pásové rýpadlo Liebherr a pocítili vlhko

Dušan Pecuš (35) z Metrostavu nám ukázal svůj stroj a mluvil s námi o tunelování pod Prahou.

Je tu dost tma. Kam jsme to vnikli?
Do Blanky, nového pražského tunelu. Jsme asi šestnáct metrů pod trávníkem Stromovky.

To není moc… Jak se tenhle tunel razí?
Razíme nejdřív horní 'půlkruh' kruhového profilu a pak odtěžíme spodek. Břidlice je tady tak měkká, že horninu naškrábeme bagrem. Tam, kde je hornina tvrdší, ji odstřelíme. Jinde se používá třeba razicí štít. Nakladačem se hornina naloží na 'dumpery' a odveze se pryč.

Kam?
Na skládku na povrchu, za což pochopitelně musíme platit. Odsud ji vozíme do Úholiček.

Asi ale nestačí jenom udělat díru…
Samozřejmě že ne. Hned za čelbou budujeme výztuhy, tzv. ostění. Dělá se to vlastně betonem stříkaným na železné výztuže, ocelovými sítěmi, injektáží a podobně. Tunel se taky musí izolovat proti vodě.

Stojím v ní po kolena. Je to normální?
Voda v tunelu vždycky je, a vždycky je to problém. Navíc vzniklé bahno vytváří brusnou pastu, která extrémně zatěžuje stroje. Ty musejí být opravdu robustní, aby to vydržely. Zajímavé ovšem je, že například v bagru vždycky jako první odejde sedačka.

Kdy se tady pracuje?
Nepřetržitě a směny jsou až dvanáctihodinové. V tunelu je práce v jistém smyslu lepší než na povrchu, protože nikoho tady nerušíme a neomezujeme, a tudíž si můžeme bagrovat, kdy chceme.

Kdy se tunel hloubí shora, kdy se pak roura zasype, a kdy se razí pod zemí?
Hloubit tunel shora je levnější do hloubky asi 20 metrů, tedy samozřejmě pokud nad budoucím tunelem nejsou baráky. Například když jsme razili tunel Mrázovka, měli jsme nad sebou jenom osm metrů skály a pak nějaké měkké horniny, takže deset až dvanáct metrů nad námi už byly sklepy domů.

Jak se to dělá, aby se tuneláři z obou stran potkali?
Směr a převýšení tunelu se zaměřuje laserově. V příslušných úhlech se zezadu dopředu promítají body a podle nich bagr škrábe. Směr můžete pak ještě kontrolovat dalšími metodami, například geomagneticky nebo pomocí gyroskopů.

Může se stát, že se tunely netrefí?
Když se neudělá chyba ve výpočtu nebo jiná zásadní bota, tak to vždycky vyjde přesně.

Až se ale budu chtít prokopat z kriminálu, jak to mám trefit bez laseru?
Směr tunelu si vynesete pomocí dvou olovnic.

Jak se nejlépe dostanu z hořícího tunelu?
Mimo jiné jsou mezi oběma troubami tunelu každých 200 metrů propojky. Pokud by nastal malér, můžete utéct do druhého tubusu tunelu.

A nejsou po straně třeba únikové štoly?
Ne, ale jsou například v tunelu pod La Manchem.

A co dveře po straně, jak je známe z rakouských tunelů? Kam ty vedou?
Za těmi dveřmi jsou tzv. SOS světničky. Za ohnivzdornými dveřmi je výklenek velký asi 5 m2, který má speciální přívod vzduchu a telefon. Tyhle záchranné buňky jsou ovšem i v našich tunelech.

Typ: Pásové rýpadlo Liebherr R 944 C Tunnel Litronic
Motor: 10 500 cm3, 190 kW
Hmotnost: 43,5 tuny
Objem lopaty: 1 m3
Hmotnost lopaty: 825 kg
Objem palivové nádrže: 580 l
Cena: přes 30 milionů Kč
Info:www.liebherr.cz

Vizualizace tunelu Blanka:



Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

Pořiďte si DeLorean jak z Návratu do budoucnosti

Pořiďte si DeLorean jak z Návratu do budoucnosti

DeLorean DMC-12 je i v civilní verzi dost ceněný youngtimer, teď si ho ale navíc můžete pořídit v úpravě, jako by vypadl z filmu Návrat do ...

Číst více
V Turecku vyrábějí skutečné Transformery!

V Turecku vyrábějí skutečné Transformery!

Toužili jste mít jako malí v garáži vlastního Transformera? Jestli ano, může vám teď jeden turecký start-up splnit váš dětský...

Číst více
Sbohem traktoristé! Přichází autonomní traktor

Sbohem traktoristé! Přichází autonomní traktor

Ještě, že už je plukovník Šlachta u celníků, protože jako traktorista by asi brzo přišel o práci.

Číst více
Tisícikoňová motorka Triumph Rocket si brousí zuby na rychlostní rekord

Tisícikoňová motorka Triumph Rocket si brousí zuby na rychlostní rekord

Je fakt, že Triumph Rocket vypadá spíš jako bezkřídlá stíhačka, ale technicky vzato je to pořád ještě motorka. V blízké...

Číst více
Reklama

Nejnovější články

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

A už je to tady zase. Pátek, oběd se blíží, tak než se vyrazíte najíst, nezapomeňte užít naší pravidelnou dávku. Aplikace ...

Číst více
GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

Příroda je občas docela svině. Zatímco někdy rozdává plnými hrstmi, jindy zase pěkně škudlí.

Číst více
GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

Možná vám taky doma kdysi říkali, že se do lednice nečumí jak do televize. Ale tyhle holky? Ty na to zvysoka kašlou!

Číst více
Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Dneska jsme se nechali zase trochu unést a tak jsme vybírali a vybírali, až jsme těch gifů vybrali celou hromadu. Tak snad to neucpe ty internety. A vy taky opatrně, ...

Číst více