Zadarmožrouti

Zadarmožrouti

Spousta věcí na internetu je zadarmo, a přesto úspěšná. Ale z čeho vůbec žijí?

Příliš jsme si zvykli na to, že na internetu je všechno zadarmo. Autoři programů a služeb se ve většině případů chtěli řídit heslem „když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“, ale zdivočelá evoluce virtuálního světa je zastihla nepřipravené. Teď se utahují šrouby a všichni hledají způsob, jak věrné zákazníky obrat. Mnozí z nich přitom působí dojmem miliardářských playboyů, kteří záhadně zbohatli na gratis službách. Běžný uživatel nechápe, jak to dokázali, natož aby mu dávalo smysl, že jim má teď začít platit.

Facebook na svých stránkách hrdě deklaruje, že byl, je a vždy bude zadarmo. Podobná hesla najdete i na webech ICQ nebo Skype. Pocházejí z krásných časů, kdy mladí izraelští programátoři (ICQ), švédští vizionáři (Skype) a američtí studenti (Facebook) chtěli udělat díru do světa a jejich skromné projekty rostly měsíc za měsícem o stovky až tisíce procent. Zprvu hnány čirým nadšením, posléze zisky z inzerce, všechny tři projekty ovládly segment a později i celý internet. Jejich praotcové prodali své podíly a teď šňupou koks z pánví brazilských modelek. Nabízené služby se ale nemění k horšímu ani v područí obřích společností orientovaných na zisk. Zadarmo jsou totiž jen zdánlivě.

Facebook např. za první tři měsíce vydělal na reklamě skoro 900 milionů dolarů. Je to pouhý dolar za uživatele, ale za rok už to dělá skoro čtyři miliardy. Je samozřejmě veřejným tajemstvím, že na on-line reklamě se vydělává čím dál tím míň. Facebook je ovšem pro inzerenty pořád zajímavý, protože jeho demografický dosah nemá konkurenci. Firma ale získává 18 % svých příjmů ze zprostředkovaného prodeje kreditů (platí se jimi v různých facebookových hrách a aplikacích) a nově i z příplatkových služeb. Určitě jste si všimli, že za pár dolarů můžete svůj verbální chrchel na Facebooku zvýraznit, aby se rychleji dostal k více lidem.

To je typická ukázka tzv. freemium modelu, který používá stále více aplikací, převážně tedy on-line her. Stáhnete si je zadarmo, ale po pár hodinách hraní přijde první zádrhel. Abyste se dostali dál, musíte buď vynaložit velké úsilí, nebo… nebo zaplatit drobný poplatek za lepší zbraň či nápovědu pro rychlejší postup. Tohle cheatování, případně vědomí jistého nadstandardu, vyhání lidem z kapes kreditky naprosto spolehlivě, zvlášť když jde o korunové částky. Důležité je nastavit sumu správně, protože pak zaplatí větší procento hráčů, a peníze se jenom hrnou. Průměrný Američan takhle v on-line hrách zaplatí ročně 10–15 dolarů.

Samozřejmě si to nikdy nespočítá, protože peníze mu z kapsy odčerpávají i koupě aplikací a další on-line utrácení. Měsíční výpisy z účtů mají několik stran, čehož začali využívat i internetoví zloději, kteří svým obětem neluxují účty do dna, ale odebírají z nich malé částky. Pět deset takových dávačů, a máte na několik měsíců vystaráno, aniž by vás kdokoli odhalil.

Důležité je zvyšovat teplotu postupně, asi jako když vaříte žábu zaživa. Jak ukazuje případ Applu a Androidu, lidé si rychle zvykli platit malé částky za šikovné aplikace. Jak z nich ale dostávat peníze dlouhodobě? Skype sice rýžuje peníze za placené služby (volání na pevné linky a mobily, zvýhodněné volání po celém světě), ale bylo to dost na to, aby za něj Microsoft zaplatil 8,5 miliardy dolarů? Důležitým detailem je monopol, který si Skype za osm let na trhu vytvořil. Jeho aplikaci dnes najdete v mobilních telefonech, chytrých televizích, herních konzolích a spoustě další elektroniky. Za každé použití licence v každém jednotlivém přístroji se samozřejmě platí, což v důsledku navyšuje prodejní cenu. Takže Skype sponzorujete, i když ho třeba vůbec nevyužíváte.

Ne vždycky ale tenhle neprůstřelný plán vyjde. ICQ zažívalo v době svého uvedení neuvěřitelný úspěch. Tak veliký, že jeho protokol do svých kódů zapracovaly i další volně šířené messengery. Důsledkem byl pokles zobrazované reklamy (ta se objevovala jen v oficiálním ICQ), uživatelů ale neustále přibývalo, a tak rostly náklady. Firma byla během let několikrát přeprodána a cena byla stále nižší a nižší. Nakonec si ji přivlastnila ruská společnost DST. Svého času to vzbudilo obavy z toho, zda nejsou konverzace na ICQ ukládány a přeposílány těm, kteří jsou ochotní za ně dobře zaplatit (nadnárodní společnosti, tajné služby). To je ale všeobecný problém všech služeb s velkým počtem uživatelů. Když jim neplatíte vy, platí jim za vás někdo jiný.

Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

Hyperloop – Budeme cestovat do Bratislavy potrubím?

Hyperloop – Budeme cestovat do Bratislavy potrubím?

V Americe mají za sebou první, zatím velmi krátký, test přelomového způsobu cestování. Společnost Hyperloop One dál ...

Číst více
Prdí taky ryby?

Prdí taky ryby?

Jana Ch. nám poslala tenhle záludný dotaz: "Ahoj Maxime! Naše dcera nás nedávno při pohledu do akvárka počastovala otázkou: A ...

Číst více
Billy Mitchell, první člověk, který porazil Pac Mana

Billy Mitchell, první člověk, který porazil Pac Mana

Billy Mitchell je první - a dost možná dosud jediný - člověk, který dokázal pokořit Pac Mana. Jako první v roce 1999 došel až na konec hry ...

Číst více
Jsou plnovousy zdraví škodlivé?

Jsou plnovousy zdraví škodlivé?

Yellen, asi fousáč, nám položil tuhle zapeklitou otázku, a tak my odpovídáme.

Číst více

Nejnovější články

Páteční gify jsou vitamíny 21. století

Páteční gify jsou vitamíny 21. století

Stres je spouštěčem řady civilizačních chorob, pokud ale pravidelně berete naší páteční medikaci, nemusíte se vůbec ničeho obávat....

Číst více
Výherci z Maxima 12/2016

Výherci z Maxima 12/2016

Výherci soutěží z prosincového Maxima.

Číst více
Výherci z Maxima 11/2016

Výherci z Maxima 11/2016

Výherci soutěží z listopadového Maxima.

Číst více
Předsilvestrovská nálož pátečních gifů

Předsilvestrovská nálož pátečních gifů

Předsilvestrovská megadávka pátečních gifů ochrání preventivně i od novoroční kocoviny. A jestli ne, tak si je holt v neděli dejte znovu.

Číst více