Reklama
Filtrování obsahu na internetu

Zabedněný internet

Internet je úžasným rájem svobodných informací, který rozšiřuje obzory… Kdo si to ještě dnes myslí, asi ví pramálo o jeho fungování.

Zadejte na dvou různých počítačích stejný dotaz ve vyhledávání, a vyjedou vám hodně jiné výsledky. Porovnejte, jak vypadal váš facebookový news feed před rokem, a jak vypadá dneska. Internet není oknem do světa, ale do vašeho světa. A je takový čím dál tím víc. Co to může znamenat? 

Poprvé tuhle funkcionalitu začaly výrazně používat on-line shopy jako Amazon. Stačilo se nalogovat, a obchod vám na základě vašich předchozích nákupů a navštívených produktů doporučoval podobné položky. Dneska má každý z nás internet personalizovaný. Nemusíte být ani přihlášení skrze Google účet, a přesto vám vyhledávač přefiltrovává výsledky skrze 57 pozorovaných parametrů – kde sedíte, jaký používáte počítač, co jste vyhledávali předtím a tak dále. Žádný standardní Google pro všechny už dávno neexistuje. Personalizační a reklamní mechanismy se přitom stále zdokonalují.

Představte si Frantu a Miloše. Oba zadají do vyhledávání heslo Thajsko. Zatímco svobodnému Frantovi vyjedou ve výsledcích tipy na levné letenky a hotely, cool pláže a tipy pro sexuální turisty, tak Milošova obrazovka bude vypadat úplně jinak. Jako šetrný podpantoflák se zájmem o politiku a historii najde ve výsledcích hesla z Wikipedie nebo článek o tom, že se z Thajska stává asijský Detroit, kam se hrnou automobilky z celého světa. To vše pouze na základě analýzy, kterou Google automaticky zpracovává pozorováním jejich chování na webu. Není třeba dodávat, že když jste navíc přihlášení pod svým účtem, jsou výsledky odfiltrované ještě přesněji.

Facebook také používá složité algoritmy, na jejichž základě určuje, co uvidíme v našem news feedu, a co už ne. Když přestanete lajkovat zadečky na facebooku Maximu, přestanou se vám zobrazovat (jaká škoda!), čím více vyvíjíte aktivity k jednotlivým přátelům či fanstránkám, tím více jich potom uvidíte. A možná úplně zapomenete, co všechno jste na fejsiči mohli mít, kdybyste před rokem párkrát klikli na linky ze zajímavého zpravodajského webu, který měl tehdy ale bohužel okurkovou sezonu, takže vás z něj tehdy do očí nic netrklo.

Skvěle to vystihl facebookový zakladatel Mark Zuckerberg, když řekl: „Veverka umírající před vaším domem pro vás může být právě teď mnohem důležitější než lidé umírající v Africe.“ Má pravdu, ale taky tím ukazuje, jak jde současný trend personalizace proti původní ideji internetu jako média, které lidi spojuje a rozšiřuje jim obzory.

Známý internetový guru Eli Pariser nazval tenhle trend informační bublinou. Skrze všechny filtry se k nám totiž dostává jen ten „správný vyladěný obsah“, aniž bychom jakkoli vědomě rozhodovali, které informace se k nám dostanou. My totiž ty jiné informace v podstatě ani nevidíme, stáváme se otroky každého svého předchozího kliknutí, které je na internetu z povahy daleko intuitivnější než třeba při klidném čtení novin.

Stačí častěji klikat na články tipu WTF, a nakonec bude celý váš internet WTF. Spirála se uzavírá. Je jasné a přirozené, že na titulky s kozama kliká většina chlápku častěji než na suchou informaci o současných poměrech na Ministerstvu pro místní rozvoj, ale ve výsledku to znamená, že už za chvíli nebudeme mít možnost ve svých on-line bublinách klikat skoro na nic jiného. Vítejte v informačním mekáči, který chutná do té doby, než přijde první infarkt. 

Jste-li pravičák, který by se ale občas rád seznámil s názory kámoše socdemáka, musíte se k informacím složitě prokousat skrze bublinu. Internet už totiž dávno zná vaše názory a podílí se na tom, aby vám je zabetonoval do hlavy. Názorové extrémy ve společnosti se zvýrazňují, z diskusí se stávají hádky a boje, z voleb epické bitvy mezi dobrem a zlem (viz třeba vyhrocená prezidentská bitva Zeman vs. Schwarzenberg). Ani si neuvědomujeme, jak velký podíl na tom může mít zdánlivá maličkost jako personalizační algoritmy, jimiž je dneska prošpikován celý internet.

Když nám televizní dramaturgové na Nově tvrdí, že dávají sračky, protože je diváci chtějí, alespoň víme, kdo je u osy tohohle televizního fekálního kolečka. Víme, kdo nám cpe vepřové a tváří se, že skopové neexistuje; kdo se řídí pouze poptávkou, aniž by se ji snažil jakkoli utvářet. Personalizovaný internet je o to ďábelštější, že je tenhle proces automatický a jeho principy neviditelné. Není možné na nikoho ukázat, možná tak sám na sebe. Je dobré na to při klikání občas myslet…


Sdílejte:TwitterFacebookVytiskněte si:TisknoutTisknout
Tisknout

Další z rubriky

Hyperloop – Budeme cestovat do Bratislavy potrubím?

Hyperloop – Budeme cestovat do Bratislavy potrubím?

V Americe mají za sebou první, zatím velmi krátký, test přelomového způsobu cestování. Společnost Hyperloop One dál ...

Číst více
Prdí taky ryby?

Prdí taky ryby?

Jana Ch. nám poslala tenhle záludný dotaz: "Ahoj Maxime! Naše dcera nás nedávno při pohledu do akvárka počastovala otázkou: A ...

Číst více
Billy Mitchell, první člověk, který porazil Pac Mana

Billy Mitchell, první člověk, který porazil Pac Mana

Billy Mitchell je první - a dost možná dosud jediný - člověk, který dokázal pokořit Pac Mana. Jako první v roce 1999 došel až na konec hry ...

Číst více
Jsou plnovousy zdraví škodlivé?

Jsou plnovousy zdraví škodlivé?

Yellen, asi fousáč, nám položil tuhle zapeklitou otázku, a tak my odpovídáme.

Číst více
Reklama

Nejnovější články

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

Páteční gify, jediná jistota dnešního světa

A už je to tady zase. Pátek, oběd se blíží, tak než se vyrazíte najíst, nezapomeňte užít naší pravidelnou dávku. Aplikace ...

Číst více
GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

GALERIE: Potvrzeno! Příroda je pěkně nefér

Příroda je občas docela svině. Zatímco někdy rozdává plnými hrstmi, jindy zase pěkně škudlí.

Číst více
GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

GALERIE: Ženy, které zírají do lednice

Možná vám taky doma kdysi říkali, že se do lednice nečumí jak do televize. Ale tyhle holky? Ty na to zvysoka kašlou!

Číst více
Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Páteční gify dnes ve velkém rodinném balení

Dneska jsme se nechali zase trochu unést a tak jsme vybírali a vybírali, až jsme těch gifů vybrali celou hromadu. Tak snad to neucpe ty internety. A vy taky opatrně, ...

Číst více